Inhoudsoverzicht cursus Fotografie

Les 1 Camera's & Objectieven

Maak kennis met de auteur, George Seper, voordat hij u introduceert bij de wereld van de professionele fotografie van vandaag. Deze les geeft een uitgebreide kijk op de apparatuur die u gaat gebruiken, inclusief camera's, hoe deze werken en hoe u kunt profiteren van het brede scala aan lenzen dat u ter beschikking staat.

Inleiding Van De Professionele Fotografiecursus

Over De Auteur

Het Verstilde Beeld

De Digitale Camera

Camera Overzicht

Amateur Camera's

Telefooncamera's

Compactcamera’s

Micro Four Thirds

Bridge- en SuperZoom Camera's

Hobby Camera’s vs Professionele Camera’s

Spiegelloze of CSC-Camera's

De DSLR

Recente Camera Ontwikkelingen

Welke Camera Moet Ik Kopen?

Camerafuncties

Service En Accessoires

Toepassing Van Foto’s

Camera Onderdelen

Body

Digitale Sensor

Objectief

Sluiter

Geheugenkaart

Belangrijke Kenmerken Van De Moderne Camera

Megapixels

Sensorgrootte

Frames Per Seconde (FPS)

ISO

Lichtmeter

MASP

Aanbevelingen Met Betrekking Tot Camera's

De Professionele Camera

De Kleinbeeldcamera

De DSLR-Camera

De Meetzoekercamera

Een Vriendelijke Waarschuwing

Recente Ontwikkelingen Van Kleindbeeldcamera’s

De Middenformaatcamera

De Technische Camera

DSLR-Functies Van Kleinbeeld- En Middenformaatcamera’s

Verwisselbare Objectieven

Variabele ISO

Voorvertoning Scherptediepte

Ingebouwde Lichtmeters

Spiegelvergrendeling

Zelfontspanner

Lenzen

Het Blootleggen Van De Lens

Objectief Overzicht

De Wetenschap Achter Lenzen

Scherpstelling

Brandpuntsafstand

Diafragma

Beeldhoek

De Objectieven

Het Normale Objectief

Tele-Objectieven

Groothoekobjectieven

Speciale Objectieven En Accessoires

Macro Objectieven

Tussenringen En Balgen

Zoomobjectieven

Reflexobjectieven

Tilt-Shift Objectieven

Gebreken Van Objectieven

Sferische Aberraties

Chromatische Aberratie

Tonvormige- En Speldenkussenvervorming

Flare En Vignettering

Geavanceerde Eigenschappen Van Moderne Objectieven

Multi-Coating

Autofocus (AF)

Beeldstabilisatie (IS) of Vibratiereductie (VR)

Filters

Polarisatiefilters

Grijsfilters

Uw Apparatuur Onderhouden Objectieven

Camera's

Praktische Objectief Keuzes

Culinaire Fotografie

Modefotografie

Portret- En Beautyfotografie

Architectuur- En Interieurfotografie

Reisfotografie

Sport- En Natuurfotografie

Bruidsfotografie

Les 2 Sluiter, Diafragma, ISO-WAARDE & De Relatie Ertussen

Leer hoe u controle over uw camera krijgt en om foto’s te maken die u altijd al in gedachten had. George introduceert een krachtige technische previsualisatie techniek en geeft u een diepgaand inzicht van de instellingsmogelijkheden van uw camera zodat u datgene kunt bereiken wanneer en waar u maar wilt.

De sluiter

Soorten sluiters

Stops

F-getallen

De relatie tussen het diafragma & de sluitertijd

Het schwarzschildeffect

Scherptediepte (DOF)

Verstrooiingscirkels

Scherpte

De scherptediepteschaal

Hyperfocale afstand

De 'Voorvertoning scherptediepte'-knop

Scherptediepte & de technische camera

Digitale sensoren & de technische camera

Opnamestanden van een spiegelreflexcamera

Handmatig (M)

Diafragmavoorkeuze (AV) of (A)

Sluitertijdvoorkeuze (TV) of (S)

Programma (P)

Belichtingscompensatie

Compositie

Handige Richtlijnen

De regel van derden

Het lijnenspel

Gecentreerd / symmetrisch

Negatieve ruimte

Het gebruik van de voorgrond

Vormen, patronen & herhaling

Horizontaal vs. vertical

Het kader opvullen/proberen dichtbij te komen

Alles samengevat

Previsualisatie

Les 3 Belichting & Lichtmeting

Nauwkeurige belichting is de basis voor alle fotografie en deze les is gebaseerd op methoden gepopulariseerd door de grote Ansel Adems en gemoderniseerd om u een voorsprong te geven in een competitieve wereld. Als een professionele of een gevorderde amateur zult u in staat zijn om welk onderwerp dan ook met aanhoudend en groeiend vertrouwen vast te leggen.

Belichtingsmeters

Overzicht

Losse Belichtingsmeters

Ingebouwde Belichtingsmeters

Gemiddelde Reflectiemeting

Voorbeeld 1: Lichte Scènes

Voorbeeld 2: Donkere Scènes

Opvallend-Lichtmeting

Spotmeting

ISO-Waarde & Belichtingscompensatie Regelen

ISO Begrijpen

Lichtgevoeligheid Verhogen

Digitale Ruis

Hoge ISO, Contrast En Kleurruis

Auto ISO

Relatie Tussen Sluitertijd, Diafragma & ISO-Waarde

De 18%-Grijskaart

Lichtmeting Met Handpalm

Dynamisch Bereik & Een Lichtmetingsmethode

Wat Is Dynamisch Bereik?

Dynamisch Bereik Gebruiken

Het Zonesysteem

Een Introductie

De Getrapte Grijswaardentest

Basisprincipes Van Het Zonesysteem

RGB & Kleur Beginselen

RGB, Grijswaarden En Kleurzwemen

Aangepaste Witbalans

Uw Eigen Zoneliniaal Maken

De Eerste Instructies, Het Samenstellen Van De Belichtingswaarden

Onze Resultaten Begrijpen

Kleurmetingen & Andere Tips

Een Paar Afsluitende Opmerkingen Over Lichtmeting

De Zonnige F/16-Regel

Les 4 Het Analoge & Digitale Proces

Een kleine stap terug in de tijd vormt de basis voor effectief werken en fotograferen in een digitale wereld. Het begrip van het verleden stelt ons in staat om volledig te kunnen profiteren van de instrumenten die ons momenteel ter beschikking staan om steeds betere foto’s te kunnen maken.

Een korte geschiedenis van het fotografische proces

Het optische proces

Het chemische proces

De samenstelling van hedendaagse fotofilm

Het natte proces

Mijn werkwijze in de doka

Sluiering

Kleurenfilm ontwikkelen

Push-ontwikkeling (lichter maken)

Pull-ontwikkeling (donkerder maken)

De H&D-curve van fotofilm

Digitale opnamen maken

Een vergelijking van CCD & CMOS

Scanachterwanden met trilineaire CCD

Analoog versus digitaal

Voordelen van digitaal

Nadelen van digitaal

De digitale H&D-curve

Het histogram

Camerainstellingen & gebruikersopties

Raw

Adobe 1998 RGB

sRGB

Grijswaarden

Verzadiging, contrast & verscherpen

Les 5 Licht & Kleur

Na het begrip van fotografische apparatuur en belichting, wordt licht en kleur onderzocht als definiërende factoren in de professionele fotografie. Verfijn uw vermogen om te visualiseren, te zien en denken als een camera, en om u te verdiepen in postproductie technologie voor monochrome beelden.

Het kleurenspectrum

Kleurtemperatuur

Geschiedenis van de ontwikkeling van kleurtheorie

De Maxwelldriehoek & moderne kleurtheorie

Additieve & subtractieve kleursystemen

De CIE & LAB-kleuren

Filters

Nuttige filters voor het digitale tijdperk

De miredschaal

Wrattenfilters

De kleurtemperatuurmeter

Digitale witbalans

Aangepaste kleurbalans

Kijken als een camera

Kleurwaarneming

Dieptewaarneming

Dynamisch bereik

Enkele handige trucs

Kijk door uw wimpers

Kijk door een grijsfilter

Knijp een oog dicht

Maak een vuist

Draai de foto

Ga op uw hurken zitten

Previsualisatie

Schaduwen & hoge lichten instellen

Zwart-wit

Methode 1

Methode 2

Methode 3

Methode 4

Methode 5

Methode 6

Mijn favoriete methode

Het rode kanaal bij RGB

Het blauwe kanaal bij RGB

Het L-kanaal bij LAB

Les 6 Verlichting

Wat is 's werelds beste verlichting? Deze les geeft een diepgaande kijk naar natuurlijke en kunstmatige verlichting en hoe u deze in uw voordeel kunt gebruiken. Onderzocht in het kader van de portretkunst, wordt deze kennis toegepast op alle genres van de fotografie en het is een principieel onderdeel voor de opleiding van een goede fotograaf.

Over licht

De zon

Kleur

Blauw/Oranje

Groen/Magenta

Lichtkwaliteit

Ik hou van daglicht

Kunstmatige verlichting

Verlichting buiten

Het tijdstip

Het weer

Mensen & kleine verplaatsbare objecten buiten verlichten

Invulflits

Spiegels

Diffusieschermen

Reflectieschermen

Tegenlicht

De beste verlichting ter wereld

Het daglichtgevoel binnenshuis creëren

Verlichtingsmethode 1

Verlichtingsmethode 2

Verlichtingsmethode 3

Gloeilampen

Voordelen

Nadelen

Indirect licht

De balans tussen flits- & daglicht

Flitsduur

Verlichting voor portretfotografie

Neutraal lichtplan voor portretfotografie

De ijdelheidswijzer

Verlichting voor mannen & vrouwen

Les 7 Betere Foto's Nemen

Aan de hand van zijn uitgebreide ervaring, legt George uit wat de commerciële realiteit is die de fotografie omringt en ook manieren om de beste foto’s te produceren. Leer van fotografen die u bewondert, analyseer foto’s ter verbetering van techniek en herken waarvoor ze gebruikt kunnen worden.

De grote vraag

De commerciële realiteit

Reisfotografie

Persfotografie

Tijdschriftfotografie

Reclamefotografie

De kleine fotowinkel op de hoek

Terug naar het fotografievak

Ontwikkel uzelf

Why a duck?

Een methode om objecten te fotograferen

Een mentale fotochecklist

Denken als een objectief

Previsualisatie

Kleurbeheer met de camera

Adobe RGB (1998)

sRGB

ProPhoto RGB

De voorvertoningshulpmiddelen van de camera

Voorvertoning in kleur op een lcd-scherm met lage resolutie

Het zwart-withistogram

Het kleurenhistogram

Belichtingswaarschuwing

Tethered fotograferen

De Photoshopvalkuil

Pas op: Gevaar!

Aan een onderwerp vasthouden

Wees eerlijk tegen uzelf

Wees realistisch

Een opmerking over plagiaat

Een knipselmap

Uw eigen stijl

Les 8 Apparatuur & Software

Waar gaat de technologie naar toe en wat heeft u echt nodig om een succesvolle fotograaf te worden? Ontwikkel een duidelijk inzicht in de voor- en nadelen van de verschillende apparatuur, voor nu en in de toekomst.

Camerakeuze

Het cameraformaat

De kleinbeeldcamera

De middenformaatcamera

De grootformaatcamera

Mijn camerakeuze

Kleinbeeldcamera's

Middenformaatcamera's

Grootformaatcamera's

Vragen & overwegingen

Kopen versus huren?

Welke objectieven heb ik nodig?

Oude analoge objectieven in een digitaal tijdperk

Waar gaat het heen met de techniek?

Verlichtingsapparatuur

Studioflitsers

Welk merk moet ik kopen?

Draagbaarheid

Gloeilampen

Tweedehands apparatuur

Computers & beeldschermen

Het kalibratieapparaat

Gegevensopslag

Compact discs - cd's

Digital video discs - dvd's

Wat u wel & niet moet doen met schijven

Externe harde schijven

RAID-arrays

De toekomst van bestandsarchivering

Een advies over het bestandsformaat voor archivering

Mijn archiefsysteem

Het tekentablet

Fotografiesoftware

Het programma Capture One

Adobe Photoshop, Bridge & Camera Raw

Les 9 Retoucheren, Resolutie & Afdrukken

Sinds de donkere kamer is postproductie en afdrukken een bepalend onderdeel van alle fotografie. Deze les behandelt hoe u het beste uit uw foto’s haalt en wanneer het moment daar is om deze te bewerken en uw werk af te drukken.

Photoshop & andere software voor fotobewerking

Adobe Photoshop

Adobe Photoshop Elements

Adobe Photoshop Lightroom

Capture One

Aperture van Apple

Corel Paint Shop Pro Photo

Adobe Creative Cloud & Corel Draw Graphics Suite

Andere beeldbewerkings- & retoucheerprogramma's

De interessante kwestie van dpi & ppi

Grootte van de foto... Hoe groot is groot genoeg?

Uitvoerapparatuur & benodigde resolutie

Inkjetprinters met fotokwaliteit

De offsetpers

Het professionele fotoafdruklab

Het internet

Puntaangroei

Werken met RGB

Gamma

Kleuromvang

De CMYK-werkruimte

Kleurdiepte

Kleurkanalen in Photoshop

Bestandsformaten voor digitale foto's & fotoafdrukken

Camera Raw

Dng

Jpeg

Bestandsformaten voor af te drukken foto's

Het psd-bestandsformaat van Photoshop

Tiff

Eps

Pdf

CompuServe gif

Jpeg 2000

Allerlei andere bestandsformaten

Werken met 16-bit bestanden

HDR voor foto's met hoog contrast

Interpolatie

Het deelvenster 'Gereedschappen' in Photoshop

De snelmaskermodus

De densitometer van Photoshop

Aanpassingslagen

Verscherpen

Elke digitale foto moet verscherpt worden

Hoeveel

Straal

Drempel

Valkuilen voor beginners

Mijn methode om te verscherpen

Basisprincipes van fotobewerking in Camera Raw

Het deelvenster 'Info'

Het histogram

De temperatuur

De kleur

De belichting

Het contrast

De hooglichten

De schaduwen

De witte tinten

De zwarte tinten

Het lokaal contrast

De levendigheid

De verzadiging

De kleurtintcurve

De andere tabbladen

De werkbalk van Camera Raw

Basisprincipes van fotobewerking in Adobe Lightroom

Zien uw foto's er net zo uit als op het scherm?

Kalibreer de hele mikmak

Les 10 De Studio

Werken in een studio heeft vele voordelen voor een fotograaf. In het geval van full-time of slechts tijdelijk gebruik is het belangrijk dat u vertrouwd bent met de studioruimte en de apparatuur die het bevat om alle fotografische activiteiten te kunnen uitvoeren.

De studio van de fotograaf

Heb ik een studio nodig?

Een studio huren

Een studio delen

In uw studio wonen

Hoe groot moet mijn studio zijn?

Thuiswerken

De gevaren

De genoegens

De studio voor huwelijks- & portretfotografie

In uw studio

De daglichtkwestie

Plafondhoogte

Kleuren & schilderwerk

De vloer

Piepschuimen platen

Essentiële zaken

Bereikbaarheid met de bus & trein

Parkeerruimte

Veiligheid

Uw geliefde studio verhuren

Begin klein

Waar te beginnen

Les 11 Een Professioneel Portfolio Opbouwen

Het opbouwen van een portfolio is een van de belangrijkste taken die een fotograaf verricht. Deze is aan veranderingen onderhevig en moet aangepast worden naarmate uw foto’s evolueren. George legt dit hele proces dusdanig uit, zodat u onder alle omstandigheden uw beste beentje voor kunt zetten.

Waar te beginnen

U moet beslissen

Waar u (...) wilt pitchen

Uw bedrijf

Een specialisme kiezen

Mode- & schoonheidsfotografie

Portretfotografie

Huwelijks- & familiefotografie

Naakt- & glamourfotografie

Persfotografie

Reis- & hotelfotografie

Culinaire fotografie

Product- & stillevenfotografie

Architectuur- & interieurfotografie

Industriële & bedrijfsfotografie

Autofotografie

De assistent van de fotograaf

Ideeën voor een carrier

Mode- & schoonheidsfotografie

Portretfotografie

Huwelijks- & familiefotografie

Naakt- & glamourfotografie

Persfotografie

Reis- & hotelfotografie

Culinaire fotografie

Product- & stillevenfotografie

Architectuur- & interieurfotografie

Industriële & bedrijfsfotografie

Autofotografie

Bekijk het werk van andere fotografen

Bekijk de portfolio's van stilisten voor ideeën

De juiste mensen vinden om mee te praten

Praat met agenten van fotografen

Wees genadeloos, verzwak uw portfolio niet

Is één portfolio genoeg?

Vraag anderen om hun mening

Denk na over uw presentatie

Dit zijn verstandige investeringen

Een paar ideeën voor marketing

Les 12 Agentschappen - Fotobureaus Hoe U Werk Krijgt & Werk Houdt

Als een professionele of gevorderde amateur kan het creëren van een eigen stijl uw helpen om uw onderscheiden van de massa. Wees individueel, werk creatief en hard, zodat fotografie een levenslange passie voor u zal worden, evenals een veelbelovende carrière als u daarvoor kiest.

De agent van de fotograaf

De rol van de agent

De relatie tussen de fotograaf & de agent

Een agent vinden

Vermijd gemengde bureaus zoveel mogelijk

Bereid uw sollicitatiegesprek tot in de puntjes voor... u krijgt maar één kans

Tarieven & prijzen

Beleid van het bureau

Niet tegenspreken!

Fotobibliotheken & fotobureaus in een notendop

De copyrightkwestie

Foto's inleveren

Wees georganiseerd

Doe uw huiswerk

Schrijf namen op in de lift

Verkoop uzelf!

Op eigen houtje opereren

Word vrienden met de kunstkoper

Een laatste opmerking