Maak kennis met de auteur, George Seper, voordat hij u introduceert bij de wereld van de professionele fotografie van vandaag. Deze les geeft een uitgebreide kijk op de apparatuur die u gaat gebruiken, inclusief camera's, hoe deze werken en hoe u kunt profiteren van het brede scala aan lenzen dat u ter beschikking staat.
Inleiding Van De Professionele Fotografiecursus
Over De Auteur
Het Verstilde Beeld
De Digitale Camera
Camera Overzicht
Amateur Camera's
Telefooncamera's
Compactcamera’s
Micro Four Thirds
Bridge- en SuperZoom Camera's
Hobby Camera’s vs Professionele Camera’s
Spiegelloze of CSC-Camera's
De DSLR
Recente Camera Ontwikkelingen
Welke Camera Moet Ik Kopen?
Camerafuncties
Service En Accessoires
Toepassing Van Foto’s
Camera Onderdelen
Body
Digitale Sensor
Objectief
Sluiter
Geheugenkaart
Belangrijke Kenmerken Van De Moderne Camera
Megapixels
Sensorgrootte
Frames Per Seconde (FPS)
ISO
Lichtmeter
MASP
Aanbevelingen Met Betrekking Tot Camera's
De Professionele Camera
De Kleinbeeldcamera
De DSLR-Camera
De Meetzoekercamera
Een Vriendelijke Waarschuwing
Recente Ontwikkelingen Van Kleindbeeldcamera’s
De Middenformaatcamera
De Technische Camera
DSLR-Functies Van Kleinbeeld- En Middenformaatcamera’s
Verwisselbare Objectieven
Variabele ISO
Voorvertoning Scherptediepte
Ingebouwde Lichtmeters
Spiegelvergrendeling
Zelfontspanner
Lenzen
Het Blootleggen Van De Lens
Objectief Overzicht
De Wetenschap Achter Lenzen
Scherpstelling
Brandpuntsafstand
Diafragma
Beeldhoek
De Objectieven
Het Normale Objectief
Tele-Objectieven
Groothoekobjectieven
Speciale Objectieven En Accessoires
Macro Objectieven
Tussenringen En Balgen
Zoomobjectieven
Reflexobjectieven
Tilt-Shift Objectieven
Gebreken Van Objectieven
Sferische Aberraties
Chromatische Aberratie
Tonvormige- En Speldenkussenvervorming
Flare En Vignettering
Geavanceerde Eigenschappen Van Moderne Objectieven
Multi-Coating
Autofocus (AF)
Beeldstabilisatie (IS) of Vibratiereductie (VR)
Filters
Polarisatiefilters
Grijsfilters
Uw Apparatuur Onderhouden Objectieven
Camera's
Praktische Objectief Keuzes
Culinaire Fotografie
Modefotografie
Portret- En Beautyfotografie
Architectuur- En Interieurfotografie
Reisfotografie
Sport- En Natuurfotografie
Bruidsfotografie
Leer hoe u controle over uw camera krijgt en om foto’s te maken die u altijd al in gedachten had. George introduceert een krachtige technische previsualisatie techniek en geeft u een diepgaand inzicht van de instellingsmogelijkheden van uw camera zodat u datgene kunt bereiken wanneer en waar u maar wilt.
De sluiter
Soorten sluiters
Stops
F-getallen
De relatie tussen het diafragma & de sluitertijd
Het schwarzschildeffect
Scherptediepte (DOF)
Verstrooiingscirkels
Scherpte
De scherptediepteschaal
Hyperfocale afstand
De 'Voorvertoning scherptediepte'-knop
Scherptediepte & de technische camera
Digitale sensoren & de technische camera
Opnamestanden van een spiegelreflexcamera
Handmatig (M)
Diafragmavoorkeuze (AV) of (A)
Sluitertijdvoorkeuze (TV) of (S)
Programma (P)
Belichtingscompensatie
Compositie
Handige Richtlijnen
De regel van derden
Het lijnenspel
Gecentreerd / symmetrisch
Negatieve ruimte
Het gebruik van de voorgrond
Vormen, patronen & herhaling
Horizontaal vs. vertical
Het kader opvullen/proberen dichtbij te komen
Alles samengevat
Previsualisatie
Nauwkeurige belichting is de basis voor alle fotografie en deze les is gebaseerd op methoden gepopulariseerd door de grote Ansel Adems en gemoderniseerd om u een voorsprong te geven in een competitieve wereld. Als een professionele of een gevorderde amateur zult u in staat zijn om welk onderwerp dan ook met aanhoudend en groeiend vertrouwen vast te leggen.
Belichtingsmeters
Overzicht
Losse Belichtingsmeters
Ingebouwde Belichtingsmeters
Gemiddelde Reflectiemeting
Voorbeeld 1: Lichte Scènes
Voorbeeld 2: Donkere Scènes
Opvallend-Lichtmeting
Spotmeting
ISO-Waarde & Belichtingscompensatie Regelen
ISO Begrijpen
Lichtgevoeligheid Verhogen
Digitale Ruis
Hoge ISO, Contrast En Kleurruis
Auto ISO
Relatie Tussen Sluitertijd, Diafragma & ISO-Waarde
De 18%-Grijskaart
Lichtmeting Met Handpalm
Dynamisch Bereik & Een Lichtmetingsmethode
Wat Is Dynamisch Bereik?
Dynamisch Bereik Gebruiken
Het Zonesysteem
Een Introductie
De Getrapte Grijswaardentest
Basisprincipes Van Het Zonesysteem
RGB & Kleur Beginselen
RGB, Grijswaarden En Kleurzwemen
Aangepaste Witbalans
Uw Eigen Zoneliniaal Maken
De Eerste Instructies, Het Samenstellen Van De Belichtingswaarden
Onze Resultaten Begrijpen
Kleurmetingen & Andere Tips
Een Paar Afsluitende Opmerkingen Over Lichtmeting
De Zonnige F/16-Regel
Een kleine stap terug in de tijd vormt de basis voor effectief werken en fotograferen in een digitale wereld. Het begrip van het verleden stelt ons in staat om volledig te kunnen profiteren van de instrumenten die ons momenteel ter beschikking staan om steeds betere foto’s te kunnen maken.
Een korte geschiedenis van het fotografische proces
Het optische proces
Het chemische proces
De samenstelling van hedendaagse fotofilm
Het natte proces
Mijn werkwijze in de doka
Sluiering
Kleurenfilm ontwikkelen
Push-ontwikkeling (lichter maken)
Pull-ontwikkeling (donkerder maken)
De H&D-curve van fotofilm
Digitale opnamen maken
Een vergelijking van CCD & CMOS
Scanachterwanden met trilineaire CCD
Analoog versus digitaal
Voordelen van digitaal
Nadelen van digitaal
De digitale H&D-curve
Het histogram
Camerainstellingen & gebruikersopties
Raw
Adobe 1998 RGB
sRGB
Grijswaarden
Verzadiging, contrast & verscherpen
Na het begrip van fotografische apparatuur en belichting, wordt licht en kleur onderzocht als definiërende factoren in de professionele fotografie. Verfijn uw vermogen om te visualiseren, te zien en denken als een camera, en om u te verdiepen in postproductie technologie voor monochrome beelden.
Het kleurenspectrum
Kleurtemperatuur
Geschiedenis van de ontwikkeling van kleurtheorie
De Maxwelldriehoek & moderne kleurtheorie
Additieve & subtractieve kleursystemen
De CIE & LAB-kleuren
Filters
Nuttige filters voor het digitale tijdperk
De miredschaal
Wrattenfilters
De kleurtemperatuurmeter
Digitale witbalans
Aangepaste kleurbalans
Kijken als een camera
Kleurwaarneming
Dieptewaarneming
Dynamisch bereik
Enkele handige trucs
Kijk door uw wimpers
Kijk door een grijsfilter
Knijp een oog dicht
Maak een vuist
Draai de foto
Ga op uw hurken zitten
Previsualisatie
Schaduwen & hoge lichten instellen
Zwart-wit
Methode 1
Methode 2
Methode 3
Methode 4
Methode 5
Methode 6
Mijn favoriete methode
Het rode kanaal bij RGB
Het blauwe kanaal bij RGB
Het L-kanaal bij LAB
Wat is 's werelds beste verlichting? Deze les geeft een diepgaande kijk naar natuurlijke en kunstmatige verlichting en hoe u deze in uw voordeel kunt gebruiken. Onderzocht in het kader van de portretkunst, wordt deze kennis toegepast op alle genres van de fotografie en het is een principieel onderdeel voor de opleiding van een goede fotograaf.
Over licht
De zon
Kleur
Blauw/Oranje
Groen/Magenta
Lichtkwaliteit
Ik hou van daglicht
Kunstmatige verlichting
Verlichting buiten
Het tijdstip
Het weer
Mensen & kleine verplaatsbare objecten buiten verlichten
Invulflits
Spiegels
Diffusieschermen
Reflectieschermen
Tegenlicht
De beste verlichting ter wereld
Het daglichtgevoel binnenshuis creëren
Verlichtingsmethode 1
Verlichtingsmethode 2
Verlichtingsmethode 3
Gloeilampen
Voordelen
Nadelen
Indirect licht
De balans tussen flits- & daglicht
Flitsduur
Verlichting voor portretfotografie
Neutraal lichtplan voor portretfotografie
De ijdelheidswijzer
Verlichting voor mannen & vrouwen
Aan de hand van zijn uitgebreide ervaring, legt George uit wat de commerciële realiteit is die de fotografie omringt en ook manieren om de beste foto’s te produceren. Leer van fotografen die u bewondert, analyseer foto’s ter verbetering van techniek en herken waarvoor ze gebruikt kunnen worden.
De grote vraag
De commerciële realiteit
Reisfotografie
Persfotografie
Tijdschriftfotografie
Reclamefotografie
De kleine fotowinkel op de hoek
Terug naar het fotografievak
Ontwikkel uzelf
Why a duck?
Een methode om objecten te fotograferen
Een mentale fotochecklist
Denken als een objectief
Previsualisatie
Kleurbeheer met de camera
Adobe RGB (1998)
sRGB
ProPhoto RGB
De voorvertoningshulpmiddelen van de camera
Voorvertoning in kleur op een lcd-scherm met lage resolutie
Het zwart-withistogram
Het kleurenhistogram
Belichtingswaarschuwing
Tethered fotograferen
De Photoshopvalkuil
Pas op: Gevaar!
Aan een onderwerp vasthouden
Wees eerlijk tegen uzelf
Wees realistisch
Een opmerking over plagiaat
Een knipselmap
Uw eigen stijl
Waar gaat de technologie naar toe en wat heeft u echt nodig om een succesvolle fotograaf te worden? Ontwikkel een duidelijk inzicht in de voor- en nadelen van de verschillende apparatuur, voor nu en in de toekomst.
Camerakeuze
Het cameraformaat
De kleinbeeldcamera
De middenformaatcamera
De grootformaatcamera
Mijn camerakeuze
Kleinbeeldcamera's
Middenformaatcamera's
Grootformaatcamera's
Vragen & overwegingen
Kopen versus huren?
Welke objectieven heb ik nodig?
Oude analoge objectieven in een digitaal tijdperk
Waar gaat het heen met de techniek?
Verlichtingsapparatuur
Studioflitsers
Welk merk moet ik kopen?
Draagbaarheid
Gloeilampen
Tweedehands apparatuur
Computers & beeldschermen
Het kalibratieapparaat
Gegevensopslag
Compact discs - cd's
Digital video discs - dvd's
Wat u wel & niet moet doen met schijven
Externe harde schijven
RAID-arrays
De toekomst van bestandsarchivering
Een advies over het bestandsformaat voor archivering
Mijn archiefsysteem
Het tekentablet
Fotografiesoftware
Het programma Capture One
Adobe Photoshop, Bridge & Camera Raw
Sinds de donkere kamer is postproductie en afdrukken een bepalend onderdeel van alle fotografie. Deze les behandelt hoe u het beste uit uw foto’s haalt en wanneer het moment daar is om deze te bewerken en uw werk af te drukken.
Photoshop & andere software voor fotobewerking
Adobe Photoshop
Adobe Photoshop Elements
Adobe Photoshop Lightroom
Capture One
Aperture van Apple
Corel Paint Shop Pro Photo
Adobe Creative Cloud & Corel Draw Graphics Suite
Andere beeldbewerkings- & retoucheerprogramma's
De interessante kwestie van dpi & ppi
Grootte van de foto... Hoe groot is groot genoeg?
Uitvoerapparatuur & benodigde resolutie
Inkjetprinters met fotokwaliteit
De offsetpers
Het professionele fotoafdruklab
Het internet
Puntaangroei
Werken met RGB
Gamma
Kleuromvang
De CMYK-werkruimte
Kleurdiepte
Kleurkanalen in Photoshop
Bestandsformaten voor digitale foto's & fotoafdrukken
Camera Raw
Dng
Jpeg
Bestandsformaten voor af te drukken foto's
Het psd-bestandsformaat van Photoshop
Tiff
Eps
CompuServe gif
Jpeg 2000
Allerlei andere bestandsformaten
Werken met 16-bit bestanden
HDR voor foto's met hoog contrast
Interpolatie
Het deelvenster 'Gereedschappen' in Photoshop
De snelmaskermodus
De densitometer van Photoshop
Aanpassingslagen
Verscherpen
Elke digitale foto moet verscherpt worden
Hoeveel
Straal
Drempel
Valkuilen voor beginners
Mijn methode om te verscherpen
Basisprincipes van fotobewerking in Camera Raw
Het deelvenster 'Info'
Het histogram
De temperatuur
De kleur
De belichting
Het contrast
De hooglichten
De schaduwen
De witte tinten
De zwarte tinten
Het lokaal contrast
De levendigheid
De verzadiging
De kleurtintcurve
De andere tabbladen
De werkbalk van Camera Raw
Basisprincipes van fotobewerking in Adobe Lightroom
Zien uw foto's er net zo uit als op het scherm?
Kalibreer de hele mikmak
Werken in een studio heeft vele voordelen voor een fotograaf. In het geval van full-time of slechts tijdelijk gebruik is het belangrijk dat u vertrouwd bent met de studioruimte en de apparatuur die het bevat om alle fotografische activiteiten te kunnen uitvoeren.
De studio van de fotograaf
Heb ik een studio nodig?
Een studio huren
Een studio delen
In uw studio wonen
Hoe groot moet mijn studio zijn?
Thuiswerken
De gevaren
De genoegens
De studio voor huwelijks- & portretfotografie
In uw studio
De daglichtkwestie
Plafondhoogte
Kleuren & schilderwerk
De vloer
Piepschuimen platen
Essentiële zaken
Bereikbaarheid met de bus & trein
Parkeerruimte
Veiligheid
Uw geliefde studio verhuren
Begin klein
Waar te beginnen
Het opbouwen van een portfolio is een van de belangrijkste taken die een fotograaf verricht. Deze is aan veranderingen onderhevig en moet aangepast worden naarmate uw foto’s evolueren. George legt dit hele proces dusdanig uit, zodat u onder alle omstandigheden uw beste beentje voor kunt zetten.
Waar te beginnen
U moet beslissen
Waar u (...) wilt pitchen
Uw bedrijf
Een specialisme kiezen
Mode- & schoonheidsfotografie
Portretfotografie
Huwelijks- & familiefotografie
Naakt- & glamourfotografie
Persfotografie
Reis- & hotelfotografie
Culinaire fotografie
Product- & stillevenfotografie
Architectuur- & interieurfotografie
Industriële & bedrijfsfotografie
Autofotografie
De assistent van de fotograaf
Ideeën voor een carrier
Mode- & schoonheidsfotografie
Portretfotografie
Huwelijks- & familiefotografie
Naakt- & glamourfotografie
Persfotografie
Reis- & hotelfotografie
Culinaire fotografie
Product- & stillevenfotografie
Architectuur- & interieurfotografie
Industriële & bedrijfsfotografie
Autofotografie
Bekijk het werk van andere fotografen
Bekijk de portfolio's van stilisten voor ideeën
De juiste mensen vinden om mee te praten
Praat met agenten van fotografen
Wees genadeloos, verzwak uw portfolio niet
Is één portfolio genoeg?
Vraag anderen om hun mening
Denk na over uw presentatie
Dit zijn verstandige investeringen
Een paar ideeën voor marketing
Als een professionele of gevorderde amateur kan het creëren van een eigen stijl uw helpen om uw onderscheiden van de massa. Wees individueel, werk creatief en hard, zodat fotografie een levenslange passie voor u zal worden, evenals een veelbelovende carrière als u daarvoor kiest.
De agent van de fotograaf
De rol van de agent
De relatie tussen de fotograaf & de agent
Een agent vinden
Vermijd gemengde bureaus zoveel mogelijk
Bereid uw sollicitatiegesprek tot in de puntjes voor... u krijgt maar één kans
Tarieven & prijzen
Beleid van het bureau
Niet tegenspreken!
Fotobibliotheken & fotobureaus in een notendop
De copyrightkwestie
Foto's inleveren
Wees georganiseerd
Doe uw huiswerk
Schrijf namen op in de lift
Verkoop uzelf!
Op eigen houtje opereren
Word vrienden met de kunstkoper
Een laatste opmerking